Študentský život je náročný nielen časovo, ale aj psychicky. Študenti trávia v škole celý deň, častokrát v strese, a keď prídu domov, nečaká ich zaslúžený oddych, ale celá kopa ďalších školských povinností. Výsledkom je, že mladí ľudia nemajú čas a energiu na mimoškolské aktivity, ako je šport alebo hra na hudobnom nástroji.

 

Napriek veľmi mladému veku sa študenti stretávajú so stresom denne. Kvôli vysokým nárokom, ktoré na nich kladie škola, si častokrát nenájdu koníček, ktorý by im pomáhal stres odbúrať. Pri nadbytočnom množstve stresu je telo oveľa náchylnejšie na vznik chorôb a hrozí celkové zoslabnutie imunitného systému.

 

Keďže študenti trávia väčšinu svojho života v laviciach, nemajú dostatok pohybu, ktorý by ich udržiaval vo forme. Jedna alebo dve hodiny telocviku, na ktorých je záťaž nárazová, plnohodnotným športom nie je, hoci je to stále lepšie ako nič.

 

Nie nadarmo sa hovorí “v zdravom tele, zdravý duch”. Pri športe sa vyplavujú endorfíny, prezývané aj “hormóny šťastia”; ich prítomnosť v mozgu totiž spôsobuje dobrú náladu a pocit radosti. Americká neurovedkyňa Wendy Suzuki z University of New York sa vo svojej prednáške na konferencii TED v New Orleans (https://www.youtube.com/watch?v=BHY0FxzoKZE) venovala svojmu výskumu vplyvu športu na ľudský mozog. Dokázala, že športová aktivita priaznivo pôsobí na koncentráciu. Pre čo najlepší efekt odporúča venovať sa športu minimálne trikrát do týždňa. Hoci zmena nepríde hneď, váš život sa bude kúsok po kúsočku zlepšovať. Primeraný šport je okrem psychického zdravia prospešný aj pre kĺby a chrbticu, ktorá pri sedavom spôsobe života trpí asi najviac.

 

Fyzické zdravie nepochybne ovplyvňuje duševné zdravie. Ale je to aj naopak?

Viaceré štúdie dokázali, že áno. Väčšina chorôb, ktoré sa navonok prejavujú ako telesné choroby, má pôvod práve v narušenom psychickom zdraví. Stres v škole študentom rozhodne duševné zdravie nezlepšuje. Stres, ak sa s ním nenaučia správne pracovať, ho dokonca môže vážne poškodiť. Vhodným riešením je vymedzenie si určitého času dňa na koníčky. Či už je to kreslenie, hranie na klavíri, alebo čítanie dobrej knižky. Čas strávený obľúbenou aktivitou pomáha znižovať stres, a tým robí telo odolnejším voči chorobám.

 

V dnešnej uponáhľanej dobe je bežné, že ľudia sa zabúdajú starať o svoje fyzické a psychické zdravie. Ak je to aj váš prípad, skúste si nájsť čas na trochu športu alebo na váš koníček aspoň raz za týždeň a pozorujte, či pocítite zmenu. Tá sa síce nemusí objaviť okamžite, ale pri dostatočnej trpezlivosti a vytrvalosti sa váš život zlepší nielen po fyzickej stránke, ale aj po tej psychickej.

 

Rebeka Jirsáková

 

Posted by Rebeka Jirsáková