Zažívame ho každodenne. V škole či práci, každému z nás sa raz postaví do cesty. Srdce nám začne divo biť, potíme sa a nedokážeme sa poriadne sústrediť. Krátkodobý stres je pre nás ešte v niektorých aspektoch výhodný, ale dlhodobý stres sa môže vážne podpísať na našom zdraví.

Preto by sme sa mali naučiť, ako sa so stresom nielen vyrovnať, ale aj ho obmedziť.Stres je v skutočnosti odpoveďou nášho tela na nejaké nebezpečenstvo alebo hrozbu. Keď sa cítime v ohrození alebo stojíme pred nejakou zložitejšou výzvou, naše telo na svoju obranu začne produkovať hormóny a pripravovať sa na súboj. Vtedy prichádzajú prvé príznaky ako potenie sa. Naše telo začne spotrebovávať naše energetické zásoby, a preto nás stres unavuje.

Hoci nám pomáha prekonávať prekážky, všetkého veľa škodí. Keď cítite, že sa stresujete viac, akoby by vám bolo príjemné, poslúchnite svoje telo a spomaľte. Na stres nás upozornia typické symptómy, ako problémy so žalúdkom, bolesti brucha, hlavy a chrbta, tlaky na hrudníku či napätie svalstva. K známym príznakom stresu patrí napríklad aj zlý spánok, priberanie, úzkosti a obavy.

Ale čo s tým? Ideálne je, keď sa do takéhoto stavu vôbec nedostanete.Teda, že si viete ustrážiť množstvo stresu počas dňa. To sa však nepodarí každému. Keď ste to predsa len prešvihli, skúste tieto tri rýchle spôsoby, ako zmierniť stres.

Zacvičte si

Cvičenie môže byť účinný pomocník pri zvládaní stresu. Nielenže sa pri cvičení do mozgu uvoľnujú endorfíny – hormóny šťastia, ale cvičenie samotné pomáha odviesť pozornosť od ostatných záležitostí a na chvíľu si prevetrať hlavu. Nemusí ísť hneď o dve hodiny strávené v posilňovni, ale akýkoľvek druh pohybu môže byť prospešný.


Organizácia a prioritzácia

Veľa stresu pramení často z deadlinov, ktoré dokážeme veľmi ľahko ovplyvniť. Pokúste sa viac sústrediť na organizáciu a nenechávať si dôležité komplexné úlohy na poslednú chvíľu. Vyhnete sa tak stresu z nedostatku času, ktorý je u nás, študentov, celkom častý.

Najjednoduchší recept nakoniec: dýchajte
Ak sa potrebujete čo najrýchlejšie zbaviť stresu, sústreďte sa na dýchanie. Tento jednoduchý trik môžete robiť posediačky, postojačky alebo v ľahu. Zavrite oči a zhlboka sa nosom nadýchnite, pričom rátajte do päť. Vzápätí pomaly vydychujte ústami a tiež rátajte do päť. Skúste to zopakovať aspoň desať- či dvadsaťkrát vždy, keď cítite stres a potrebujete sa rýchlo upokojiť.


Ina Opartyová

Posted by Ina Opartyová